Acasa Cultură Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti la Festivalul Internaţional pentru Copii şi Tineret Little Ladies Little Gentlemen din Ankara

Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti la Festivalul Internaţional pentru Copii şi Tineret Little Ladies Little Gentlemen din Ankara

15 min read
0
0
488

Teatrul „Toma Caragiu” din Ploieşti şi Teatrul „Tony Bulandra” din Târgovişte la Festivalul Internaţional pentru Copii şi Tineret Little Ladies Little Gentlemen din Ankara.

Institutul Cultural Român „Dimitrie Cantemir” din Istanbul încurajează şi susţine prezenţa a două teatre româneşti, fiecare cu propria reprezentaţie, şi cu un total de douăsprezece reprezentaţii, în premieră, pe scena Festivalului Internaţional pentru Copii şi Tineret Little Ladies Little Gentlemen din Ankara.

Între 30 aprilie 2019 şi 6 mai 2019, Teatrul de Animaţie pentru copii şi tineret Imaginario din cadrul Teatrului Toma Caragiu din Ploieşti, urcă pe scena festivalului de la Ankara cu piesa „Dragonul”, iar Teatrul Tony Bulandra din Târgovişte prezintă montarea „Pasărea de Foc”.

Fiecare piesă în parte va avea câte şase reprezentaţii, câte două în fiecare zi. Participarea românească la festival va fi susţinută pe plan local de către Ambasada României la Ankara, care se va ocupa de promovarea evenimentului în rândul comunităţii de români din zonă.

„Dragonul” este un spectacol vizual de animaţie, inspirat de teatrul japonez Bunraku. Scenariul şi regia în aparţin Lilianei Gavrilescu, muzica este semnată de Marin Fagu, iar scenografia, de Mihai Androne. Animaţia digitală şi efectele speciale îi aparţin lui Lucian Băbeanu, regia tehnică: Mihaela Moş, lumini: Cătălin Cîmpeanu, Ionuţ Aldea, sunet: Ionuţ Antonescu, mânuire decor: Stelian Moga, Mihai-Alin Oroviceanu, Georgian Minea.

Din distribuţie fac parte: Mihaela Rus, Ioana Roşu, Costel Dobrescu, Lucian Orbean, Lizica Sterea, Ana Maria Orbean, Nelu Neagoe, Paul Niculae.

Invidios pe armonia familiei luptătorului Tahiro, maleficul vrăjitor Karura răpeşte, prin puterea magiei negre, frumuseţea soţiei sale, Komiko, şi pe fiul lor, Aki, pe care îl transformă în dragon. Sub îndrumarea maestrului Tengu, Tahiro porneşte într-o lungă călătorie către Lumea de dincolo pentru a-şi salva fiul. În periplul său, el primeşte o sabie fermecată care îl ajută să învingă demonii şi să-şi elibereze fiul. Odată ruptă vraja, Aki redevine băieţelul vesel de altădată, iar Komiko îşi recapăta frumuseţea atât de invidiată.

Dragonul este un spectacol inspirat de măştile şi păpuşile teatrului tradiţional japonez Bunraku. Scenariul încearcă să amintească şi să cultive în conştiinţa spectatorilor valorile perene ale umanităţii: iubirea, onoarea şi loialitatea. Axat pe imagine şi sunet, acest spectacol reprezintă o noutate pentru public şi este o demonstraţie de măiestrie a artei animaţiei şi de virtuozitate pentru păpuşarii care însufleţesc aceste minunate personaje.

Teatrul de Animaţie pentru copii şi tineret Imaginario a fost înfiinţat în anul 1952, sub denumirea de „Teatrul pentru copii Ciufulici”, instituţia reuşind să îşi creeze propria imagine la nivel naţional şi internaţional, colaborând cu personalităţi din lumea teatrului de păpuşi, regizori, scenografi, actori. Au fost puse în scenă peste o sută de titluri din literatura română şi străină şi au obţinut numeroase premii la festivaluri naţionale şi internaţionale. De la 1 mai 2018, Teatrul pentru copii Ciufulici şi-a schimbat denumirea în Teatrul de Animaţie pentru copii şi tineret Imaginario. Misiunea Teatrului de Animaţie este să creeze şi să promoveze spectacole de înaltă valoare teatrală care se concentrează pe experienţe artistice semnificative, menite să inspire şi să aducă bucurie micilor spectatori.

Spectacolul a câştigat în numeroase rânduri premii, s-a jucat pe scene naţionale şi internaţionale, dar, cel mai important pentru artiştii care se dăruiesc pe scenă, s-a bucurat de admiraţia şi aplauzele primite din partea spectatorilor.

Cea de-a doua piesă prezentă la Trabzon este „Pasărea de foc”, un spectacol – teatru de umbre ce aparţine Teatrului Tony Bulandra din Târgovişte. Scenariul şi regia: Irina Niculescu, muzica: Igor Stravinsky, scenografia: John Lewandowski, regia tehnică: Alexandru Sandu, lumini şi sunet: Andrei Enache. mânuire decor: Teofil Diaconeasa, Dan Georgescu, costume: Georgeta Pleşea, Georgeta Brânzea. Din distribuţie fac parte: Ana-Maria Cucută, Cristina Dumitra, Mihai Bălăceanu, Cosmin Cosma, Teodora Antal.
„Pasărea de foc”, un spectacol de umbre corporale şi de păpuşi, creat pe muzica lui Igor Stravinsky, o adaptare liberă a poveştii „Pasărea de foc şi Kaşcei, magicianul cel rău”. O montare originală, în care lumina şi întunericul se întâlnesc pe ecranul de pânză pentru a da naştere unei lumi fascinante şi efemere.

Întunericul şi răul se cuibăresc uneori în sufletul omului. Binele are însă o armă imbatabilă, de aceea triumfă în toate poveştile: puterea de sacrificiu în numele iubirii faţă de oameni, faţă de viaţă. Pasărea de Foc este o Pasăre Phoenix, despre care se spune că trăieşte mii de ani. Când îşi simte sfârşitul îşi face un cuib din plante aromatice şi tămâie şi îi dă foc, arzând odată cu el. Din cenuşa rămasă se naşte o altă pasăre de foc. Trilul ei are darul de a însănătoşi pe cei bolnavi, de a le reda vederea celor orbi. În această poveste, trilul ei îl farmecă pe Ivan şi un grăunte de lumină se naşte în sufletul său spre a rămâne acolo pentru totdeauna. Ivan şi Pasărea de Foc vor spulbera vraja lui Kaşcei dictatorul şi vor trezi lumea îngheţată de Kaşcei, iar Ivan îşi va regăsi părinţii. Încă o dată, lumina va alunga întunericul, dragostea şi încrederea în viaţă vor învinge. Spectacolul va fi prezentat la Teatrul Şinasi Sahnesi.

Teatrul Tony Bulandra din Târgovişte a fost inaugurat la 30 ianuarie 2002. Prezintă atât spectacole destinate adulţilor, cât şi spectacole special gândite pentru gusturile celor mai mici spectatori, precum şi ale tinerilor în căutare de sens. Teatrul a devenit destul de repede cunoscut, datorită echipei sale de artişti, şi variatului repertoriu alcătuit din texte clasice, dar şi din titluri noi. Sub conducerea regizorului şi scenografului Mc Ranin, instituţia a reuşit să devină principalul reper cultural al oraşului, prezentând publicului creaţii ale unor artişti consacraţi.

De la înfiinţare şi până în prezent, teatrul a participat cu producţiile sale în numeroase festivaluri naţionale şi internaţionale, dorind să construiască un spaţiu de dezbatere artistică şi să promoveze valorile naţionale implicând mai multe instituţii de pe teritoriul ţării. În plus, Teatrul Tony Bulandra organizează Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului, Babel, care a ajuns la cea de-a noua ediţie şi adună artişti din toată lumea în dorinţa unor fructuoase întâlniri.

Cu scopul de a creşte numărul de proiecte organizate în capitala Turciei şi de a ne extinde aria de activitate în Anatolia Centrală, ICR Istanbul şi-a propus să participe a treia oară ca partener, susţinând prezenţa a două teatre de stat din România, cu o îndelungată şi bogată tradiţie în artele spectacolului de păpuşi şi marionete, la Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii „Little Ladies, Little Gentlemen” din Ankara.

Sala Teatrului mic din Ankara are o capacitate de 467 de locuri, iar cea a Şinasi Sahnesi numără 490 de locuri. Estimăm un public de 5500 de persoane la toate cele reprezentaţiile teatrelor din România.

Ţările care vor participa la ediţia 2019 a festivalului sunt: Argentina, Bulgaria, Elveţia, Croaţia, Rusia, Republica Kazahstan, România, Cipru, Republica Turcia. Publicul turc va putea asista la două piese de teatru inovatoare destinate atât celor mici, cât şi celor mari, cu păpuşi de diferite tipuri, o scenografie spectaculoasă, muzică ritmată, actori mânuitori talentaţi şi un text coerent.

Proiectul se înscrie în strategia ICR Istanbul de impunere a artei teatrale de animaţie românească în Turcia şi de creare a premiselor pentru legături profesionale de durată în ambele ţări.

Alăturarea la acest festival va conferi o însemnată vizibilitate teatrului românesc, iar păpuşarii români vor avea acces la o reţea extinsă de artişti şi profesionişti în domeniul teatrului de marionete, intensificând astfel vizibilitatea noastră în spaţiul cultural turc şi internaţional.

Este cea mai bună formulă de promovare a artiştilor români şi a produselor culturale româneşti în circuitul internaţional.

Load More Related Articles
Load More By Redactia
Load More In Cultură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Check Also

Nichita Stănescu in fata morții: ” Mi-e o sete salbatică”

Pe 12 decembrie, orașul București părea încremenit, așteptând o întâmplare care să rămână …